Prerequisite(s): Reading (I)
This is the second course focuses on developing the reading skills of the junior students at Al-Aqsa University. It is an extension to Reading 1, in which the students studied how to improve their reading skills from understanding the topic to making predictions. Therefore, ensuing from Reading 1 and building on it, this course aims at further enhancing the students' reading abilities in the skills of comprehension, analyzing, synthesizing, and extracting text messages as well as evaluating the writer's point of view besides inference, judging the text quality and validity. This course focuses primarily on developing the students' higher cognitive skills of reading, which are necessary mental capabilities the students need in order to successfully develop and hone their core skills of reading competency. In order for our students to read, write, think, analyze, understand, remember, and solve problems in an effective manner; all such cognitive skills appear together in this course so as to function properly.
المتطلب السابق: القراءة (I)
هذا المساق الثاني لتطوير مهارات القراءة لدى الطلاب المبتدئين في جامعة الأقصى. وهو امتداد لمساق قراءة 1 حيث يتدرب الطلاب خلاله على تحسين مهارات القراءة لديه بدءاً من فهم الفكرة العامة وصولاً إلى إجراء التنبؤات. لذلك، انطلاقاً من مساق قراءة 1 وبناءً عليه، يهدف هذا المساق إلى تعزيز قدرات القراءة لدى الطلاب في مهارات الفهم، والتحليل، والتوليف، واستخلاص رسائل الكاتب بالإضافة إلى تقييم وجهة نظر الكاتب. يركز هذا المساق في المقام الأول على تنمية مهارات القراءة الإدراكية العليا لدى الطلاب والتي تعتبر قدرات عقلية ضرورية يحتاجها الطلاب من أجل تطوير مهاراتهم الأساسية في اكتساب مهارات القراءة بنجاح. لكي يتمكن طلابنا من القراءة والكتابة والتفكير والتحليل والفهم والتذكر وحل المشكلات بطريقة فعالة؛ كل هذه المهارات المعرفية يعنى بها جميعاً في هذا المساق حتى تتكامل بشكل صحيح.